Кошик магазину

У кошику немає товарів.

Ви можете відвідати нас за адресою:

м. Київ, Україна
Виставкова зала 200м² — Подільський район, вул. Костянтинівська 75
Пн-Нд: 10:00-20:00

м. Чернівці, Україна
Склад 400м² — вул. Коростишевська 8
Пн-Нд: 10:00-20:00

Castillon-du-Gard, France
Склад 500м² — Chateau «Les Croisées»
Пн-Нд: 10:00-20:00

*Візит експозиції виключно за попередньою домовленістю.

Телефони (по Україні):

+38 (066) 067-76-41
+38 (068) 093-44-17

Телефони (по Франції):

+33 (6) 62 10 28 80
+33 (6) 58 13 77 57

Месенджери:

Telegram: Antik_Salon_Manager
Viber: +380660677641
WhatsApp: +380660677641

Кераміка Франції епохи Ренесансу і бароко

Кераміка (давньогрец. κέραμος — глина) — матеріали, які виготовляються із глин або  їхніх сумішей з мінеральними чи немінеральними добавками під впливом високих температур з наступним їхнім охолодженням. Звичайно ж, не будь-яка глина є придатною для цього виробництва. Кераміка є першим штучним матеріалом, створеним людиною. Найдавніші приклади кераміки – це посуд для приготування їжі та зберігання її.

Види кераміки. Розрізняють грубу кераміку (гончарна кераміка) і тонку кераміку (майоліка, фаянс, порцеляна).

Гончарна кераміка вироблялася з червоної глини і мала велику пористість і водопоглинання до 18 %. Могла покриватися безколірною глазуррю (поливою). Майоліка (італ. maiolica — від назви острова Мальорка) теж має пористість і відсоток водопоглинання доходить до 15 %. До білих чи червоних глин додаються вапно, крейда і кварцовий пісок. Вироби є білими і блискучими, мають гладку поверхню, малу товщину стінок та покриваються кольоровими глазурями. Крім того, вироби можуть мати декоративні рельєфні зображення. При виготовленні виробів застосовується лиття.

Тарілка з майоліки мануфактури Castelli XVII століття
Тарілка з майоліки мануфактури Castelli XVII століття

Фаянс (фр. faïence, від назви італійського міста Фаенца, де вироблявся фаянс). Сировиною є білі глини з додаванням крейди і кварцевого піску. Пористість і водопоглинання фаянсового виробу – 9-12 %. Через високу пористість білий із жовтуватим відтінком виріб повністю покривали безколірною глазуррю невеликої термостійкості. Повсякденний столовий посуд XVI-XVII ст. був саме фаянсовим.

Блюдо з Руанського фаянсу, близько 1680 року
Блюдо з Руанського фаянсу, близько 1680 року

Порцеляна, фарфор (англ. porcelain; тур. farfur, перс. faghfur). Виріб білого кольору, іноді з блакитним відтінком. Має низьке водопоглинання – до 0,2 %. Тонка порцеляна просвічується. При легкому постукуванні по виробу дерев’яною паличкою чується характерний високий чистий і мелодійний звук. Тон звуку може бути різним в залежності від форми і товщини виробу. Порцеляну, зазвичай, покривають глазуррю. Біла, матова, не покрита поливою, порцеляна називається бісквітом. Розписується порцеляна двома способами: підглазурним розписом і надглазурним розписом. Сировиною для порцелянових виробів є особливі каолінові глини, пісок, польовий шпат та інші добавки. До 1710 р. у Європі не було виробництва порцеляни. Її привозили зі Сходу – Китаю, Японії, Ірану.

Велика китайська чаша з фарфору періоду Мін Цзяцзін-Ванлі (1522-1619 роки)
Велика китайська чаша з фарфору періоду Мін Цзяцзін-Ванлі (1522-1619 роки)

Для епохи Ренесансу і бароко у Франції найбільш масштабним було виробництво майоліки і фаянсу (хоча різниця між ними є умовною і залежить від походження і часу виробництва – раніше майоліка, а пізніше – фаянс). Крім того, вживаються також поняття «фаянсова майоліка», коли говорять про виріб, сировиною для якого були білі глини  і «гончарна майоліка», коли сировиною були червоні глини.

У XVI ст. у виробництві кераміки домінувала італійська майоліка. Коли техніка майоліки стала загальноєвропейською, то так називали італійські керамічні вироби, глазуровані із застосуванням окису олова. Розпис італійської майоліки відзначається візерунками з геральдичними зображеннями і стилізованими дубовими листками, які були зроблені густим синім кобальтом. Популярними мотивами ранньої кольорової кераміки були також стилізоване пір’я павича і портрети в круглих рамках. Для пізнього Ренесансу властиві мотиви, запозичені з античних монет і медалей.

Фаянсове блюдо XVII століття, оздоблене фризом з квітів і грон винограду та медальйоном із зображенням молодої жінки
Фаянсове блюдо XVII століття, оздоблене фризом з квітів і грон винограду та медальйоном із зображенням молодої жінки

Протягом XVI ст. італійські гончарі, працюючи у Франції, Іспанії і Нідерландах, вводять техніку майоліки і сприяють становленню нової для гончарної справи традиції. Поступово у кожній країні виробляється свій стиль. Так, зокрема, у Франції головними центрами виробництва власне французького фаянсу в італійському стилі стають міста Руан, Нім, Невер і Ліон, причому у перших двох працювали французькі майстри, а в останніх двох – майже винятково італійські. Тарілки, тарелі, чаші, вази і чашки, які виготовлялися в Ліоні, належать до кола майолік  м. Урбіно в Італії та відрізняються від них тільки більш грубим малюнком і біднішою палітрою кольорів.

Подібне виробництво майоліки існувало на півдні Франції в Німі, з тією тільки різницею, що тут все очолював французький майстер Антуан Сігалон, який на середину XVI ст. був досить відомим. Нім і Ліон є типовим прикладом прямого впливу Італії на французьке мистецтво. Майстерні цих двох міст, очевидно, не пережили своїх засновників, оскільки пізніше  вони не мали ніякого значення і впливу.

Зразок фаянсового посуду (на фото зображено із сучасною металевою кришкою) з французького міста Німа майстра Антуана Сігалона (1581-1590 роки)

Зовсім інакше йшли справи з майстернями Невера і Руана, які, розпочавши з наслідування італійським майоліка, виробили свій власний стиль і проіснували до кінця XVIII ст.

Ваза з Неверського фаянсу XVII ст

У Руані працював чудовий майстер Массео Абакен. Його шедевром є кахлева підлога замку Екуан. Також в Руані такою є підлога в соборі в Лангрі, замків Паліссі, Ла-Басті та інших.

Кахлева підлога замку Екуан майстра Массео Абакена (1549–1551 роки)

Головними творцями майоліки в Невері були брати Конраде з італійського міста Альбіссола – відомого центру італійської майоліки. Брати осіли в Невері в 1578 р. Домінік Конраде в 1598 р. отримав від Генріха ІІІ французьке підданство, а його син Антуан отримав у 1647 р. звання придворного постачальника.  Агостіно Конраде виготовив  у  1599 р. і відправив до Парижа чотири столових гарнітури з білого розфарбованого фаянсу. Перші вироби братів Конраде прикрашені зазвичай міфологічними сценами. У розфарбуванні фаянсів переважали сині та жовті тони. Особливо властивими для Невера були глечики і вази найрізноманітніших фасонів і розмірів. Вироби були прикрашені жовтими морськими божествами, які плавали в синіх водах. Також властивими для неверських виробів були різкі зламані лінії хвиль.

Культурні зв’язки із сусідніми країнами загалом плідно вплинули на творчість місцевих майстрів, і Франція дала світові незрівнянні твори, які посіли особливе місце в мистецтві фаянсу. Перш за все, це овіяні таємничістю мініатюрні посудини Сен-Поршера (Saint-Porchaire), які випускалися близько 40 років і вражали оригінальністю, талантом і вишуканим смаком невідомого автора. Сен-поршерами називають вироби невідомих місць виробництва, а також за місцем поширення – від міста Сен-Поршер. Це виточені, дуже тендітні вазочки, чаші, сільниці, підсвічники з білої з теплим відливом глини під прозорою свинцевою поливою. Їхня поверхня була прикрашена вдавленими візерунками з інкрустацією кольорових паст  і немовби покрита мереживом найтоншого гравійованоного малюнка суворого архітектурного стилю. Декор і форми сен-поршерів не мали повної схожості з якимось з прикладів, проте сповна відповідали зразкам французького Ренесансу.

Чаша Saint-Porchaire (550-1555 роки)
Кувшин Saint-Porchaire, близько 1540 року

Тендітність маленьких творінь підкорювала так, що їх по особливому берегли, зберігаючи у спеціальних футлярах, ніби рослини з теплиць. Малюнок сен-поршерів – дрібний, точний, різьблений – вигравав саме відблисками чистих полив. Він розташовувався горизонтальними поясами з коричневою, червоною, синьою, зеленою чи жовтою фарбами заповнення, як це ніколи не траплялося у фаянсі. Лінійний візерунок своїми вінками, гірляндами, гербами був близьким до тиснення золотом на палітурках книг. Декор сен-поршерів справляв враження і скульптурними деталями.

Чаша Saint-Porchaire (1540-1550 роки)

Одна з широких чаш з підніжжям у вигляді каріатид і маcкаронів (фр. mascaron, італ. mascherone — вид скульптурної прикраси у формі голови людини, тварини чи фантастичної істоти) нагадувала прекрасний басейн, а інший предмет – сільниця – вирішений у вигляді легкої садової альтанки з нішею (у якій знайшла прихисток фігурка немовляти Христа). Лінії ліпного орнаменту повторювали обриси посудини-сільниці так гармонійно, що здавалося б досягти більш довершених форм сен-поршерів просто неможливо.

Сільниця Saint-Porchaire (1540-1570 роки)

Унікальність виробів була не тільки в техніці. Нерозгадана таємниця цих чудових посудин породила низку романтичних легенд навколо сен-поршерів, які немовби і знаходили підтвердження. В орнаменти виробів були вплетені герби і монограми членів дому Валуа: короля Франциска І, його сина – короля Генріха ІІ та їхньої коханої Діани Пуатьє. Датування виробів по гербах і емблемі Пуатьє – трьом півмісяцям (це дало сен-поршерам ще одну назву – «фаянси Генріха ІІ») – вказує, що, можливо, вони були подарунками фаворитці сім’ї, таємниця стосунків у якій не розголошувалася. Відомо близько ста сен-поршерів, які з’явилися вперше на виставці антикваріату в ХІХ ст., після століть невідомості та стали темою безперервних дискусій.

Іншою яскравою сторінкою французького фаянсу XVI ст. є творчість Бернара Паліссі (бл. 1510-1590).  У своїх мемуарах він писав, що йому вдалося знайти секрет приготування прозорих різнокольорових полив такої якості і краси, як він хотів. У творчості Б. Паліссі розрізняють три періоди. До першого періоду – часу шукань і дослідів – належать фаянси, покриті так званою яшмовою поливою (емаллю), яка складається з синього, зеленого і фіолетового кольорів. Тони цих емалей є досить чистими, глибокими і соковитими.

До його другого періоду належать так звані сільські глиняні вироби (rustiques figulines). Це переважно великі неглибокі, завжди овальної форми, блюда і тарілки з широкими прямими краями. Поверхня предмета являє собою здебільшого річку, руслом якої слугує галтель (заокруглена виїмка) на дні блюда. Середня частина, злегка випукла, є своєрідним острівцем, на якому спить гадюка. У річці плавають риби і жаби, і на борту серед розкиданих гілочок, ракушок і камінців повзають раки і ящірки. Така натуральність виробів засвідчує їхнє використання здебільшого як прикраси відкритих буфетів, а з іншого боку, незвичність такої ілюстрації могла і лякати вразливих людей.

Блюдо rustiques, декороване рептиліями та раками Бернара Паліссі, 1550 рік

Третій період творчості Б. Паліссі можна назвати паризьким. Перебування в столиці видозмінює його вироби. Натуралістичні елементи декору починають поступатися з одного боку геометричному і рослинному орнаменту, а з іншого – фігурним зображенням. До перших належать чудові ажурні кошики та блюда і тарілки з широкими бортами, які мають невеликі заглиблення для різних прянощів, які тоді використовувалися. Стосовно ж фігурних блюд, то для їх виготовлення Б. Паліссі використовував гіпсові зліпки з металевого карбованого посуду. Крім того, майстер користувався спеціально для нього виготовленими різними художниками барельєфами з біблійними і міфологічними сюжетами, які він відтворював у глині і покривав різноколірними поливами.

Раковина у формі кошика Бернара Паліссі, кінець XVI ст.

Творіння Бернара Паліссі користувалися в Парижі великою популярністю і розкуповувалися швидко. Наприклад, після смерті королеви Марії Медічі в її інвентарі значилося до 180 його виробів. У середині ХІХ ст. твори Б. Паліссі знову ввійшли в моду і з’явилися навіть дві майстерні, які виготовляли вироби в манері цього майстра.

У XVIІ ст., у зв’язку зі складною соціально-економічною ситуацією в країні, у Франції сталися важливі зміни в розвитку фаянсового виробництва. Фінансова криза після Тридцятилітньої війни 1618-1648 рр. згубно відбилася на економіці країни і змусила уряд переплавити майже весь золотий і срібний посуд на гроші. Це несподівано сприятливо позначилося на перспективах фаянсового виробництва. Посуду не вистачало, і ринок відгукнувся на це появою цілої низки фаянсових фабрик в Руані, Невері, Мустьє, Кемпері, Сен-Клу, Ліллі, Страсбурзі, Марселі. Отже, число центрів такого виробництва суттєво виросло.

Двір короля Людовіка XІV диктував моду і орнаментика більшості виробів з фаянсу доповнювалася елементами палацового декору, що являв собою суміш класицизму і бароко. Найбільш цікавою залишалася продукція Руана, у якій мальовані і ліплені завитки, бордюри, гірлянди, ламбрекени (фр. lambrequin – елемент декору прикрашав верхню частину виробу) об’єднувалися у струнку систему композицій з назвою «руанський променевий стиль». 

Фармацевтична ємність з Руанського фаянсу кінця XVII ст.

Переважання синіх і урочистих жовто-чорних малюнків вдало відповідало характеру чудового Версалю часів правління «короля-сонця». Уведення до палітри рідкісного червоного кольору зміцнило авторитет королівського стилю.

Велике овальне блюдо з Руанського фаянсу ( 1700-1720 роки)

Руан продовжував випуск різноманітних виробів з фаянсу, світлих глин з підглазурним розписом і свинцевою поливою. Ці вироби мали назву «нових фаянсів», на відміну від «італійських». Серед них були: сервізи і сільниці, судки для перцю, олії, гірчиці, пляшки, вази, флакони, а також різноманітні ліхтарі, садові меблі, шахові дошки, рами для дзеркал, скульптура.

Бюст Аполона з Руанського фаянсу близько 1730 року

Показово, що у кожному місті фаянсові фабрики спеціалізувалися на певному виді виробів. Наприклад, у Парижі вироблялися красиві печі та каміни, у Ліллі – предмети культу, розпяття, а в Мустьє – модні предмети з розважальними картинами-карикатурами, якими таврувалися вади суспільства. Зустрічалися фігурки людей з вухами віслюка, або ж костюмовані фігурки мавп і віслюків. Майстри користувалися фарбами, які витримували  високі температури обпалювання, муфельними печами, щоб різнобічно слугувати смакам людей.

Фонтан виготовлений майстрами Olérys та Laugier в Мустьє

Загалом, французький фаянс знаходився під покровительством знаті (двір короля, рід принца Конде), що сприяло розвитку галузі.

Такою різнобічною була кераміка Франції епохи Ренесансу і бароко, тобто XVI-XVII ст. Передові технології, новаторство і талант майстрів дали чудові зразки виробів, які і до сьогодні викликають захоплення у справжніх цінителів високого мистецтва.

Література:

1.    Елатомцева И.М. Шедевры мировой керамики. Минск, 2008.   299 с.

2.    Кубе А.Н. История фаянса. Берлин, 1923.  126 с.

3.    Райли Н. Элементы дизайна. Развитие дизайна и элементов стиля от Ренессанса до Постмодернизма. Москва, 2004.   544 c.